Min senaste korg jag gjort! ;) 
 

Liknande inlägg

2 kommentarer

Åsa

22 Aug 2012 09:08

Hej Ebba, din mamma har gett mig din bloggadress så jag skulle kunna se dina fina krogar som du virkar. Jag är grymt sugen på att tillverka en själv men hittar inget mönster. Har du möjligtvis något du kan dela med dig av. :-) Åsa (Rotebro)

Svar: Hej! va kul att du vill virka en korg ;)Jag har också försökt att hitta ett mönster till korg, men det slutade med att jag har gissat mig fram. Jag gjorde en amaguri elefant förut, vilket gjorde att jag fick lite förståelse gör hur man virkar runt i alla fall ;)
Men börja lägga upp 6 st maskor skulle jag göra (blir ett hål dock), om du inte vill ha ett hål kan man även göra en öglering (finns på youtube hur man gör en sån). sedan dubblar du maskorna minst tre varv, sedan hoppar dubblar du i varannan maska och sen i var tredje osv. Om den blir lite rund så har du ökat för lite och om den är lite böjande har du ökat för mycket. Om du ökat lite för mycket gör det inte så mycket, för sen när du går uppåt så blir det så tungt så den står bra ändå ;)
Remsorna är bäst i bredden 3 cm, och riv inte ända ut i kanterna.
Ebba Lejeby

Anonym

22 Aug 2012 12:09

Tack för hjälpen, jag är verkligen inte bra på att virka men gjorde en amarugi "Student" till Oskar när han tog studenten och den blev ju bra så det löser sig säkert.:-) Åsa

Kommentera

Publiceras ej