Åh nu har jag virkat två par sockor och fler lär det bli!
När jag var hemma i stockholm för ett tag sen hjälpte min mamma mig att virka hälen som är ganska trixig.
 
Jag utgick från mönstret från garnstudio.se som heter drops 129-33, men jag virkade lite längre upp till benen och ändrade minskningen vid tårna. jag stickade när det var bara någon centimeter kvar, då minskade jag de två första maskorna och de två sista maskorna på varje sticka (4 st).
 
När man gör för storlek 38 är det 26 antal maskor som man virkar med. Så efter första minskningen är det 4,4,5,5 st maskor på vardera sticka. virka ett varv utan att minska, därefter tog jag in lika många igen, så maskor blev 2,2,3,3. sedan testade jag så foten fick plats i sockan, om den gjorde det så var det bara klippa av tråden och "maska av", annars var det bara att virka ett extra varv :)
 
och varför jag ändrade minskningen? 1. orkar inte kolla när det var 3cm kvar eller va det nu var och att sen minska så många varv, 2. gillar inte att följa mönster så ville förenkla det så mycket som det gick!
 
en annan skillnad mellan mönstrena är att vi har olika garn, jag kör på panduros mollygarn!
 
som syns har jag kvar att fästa trådarna (jippi!)
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej