I helgen var jag o krille i Emmaboda och hälsade på Krilles mamma och pappa :) Vädret var varierande och på kvällarna slutade det med att sitta framför brasan i vardagsrummet, virka och kolla på en mysig film (idol såklart på fredagen, för det har jag och krille fastnat för! :P)
 
Bland annat virkade jag dessa fina grytlappar med mollygarnsrester som jag hade kvar efter gjort mormorsrutekuddar :
Som man kan se är inte alla grytlappar särskilt runda.. Det beror på att jag håller på att lära mig hur man virkar så ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig :P
 
Men så här började jag:
  1. Gör en öglering och virka 5 luftmaskor och dra ihop till en ring med en smygmaska.
  2. virka 8 st fasta maskor med nedtag i ringen.
  3. virka 2 st fasta maskor i varje maska första varvet..
  4. Sedan gick jag på känn.. om "maskorna inte hängde med virkstycket ökade jag med fler maskor"
här är första grytlappen som jag gjorde. Denna blev inte rund och det kom jag på berodde på att jag ökade maskor på precis samma ställen alla varv. Det ska man inte göra om man inte råkar vilja ha en femkantig grytlapp (one of a kind.. ;)) om grytlappen är lite vågig tyder det även på att man har ökat med för mycket maskor, medan om grytlappen börjar böja sig inåt så har man istället ökat för lite..
 
sista grytlappen--> lite rundare!
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej